Pielgrzymka do El Rocio to ogromne widowisko. Ta wspaniała atmosfera obciążona podróżą po Andaluzji przyciąga wiernych tysiącami, przynoszących ich patrona lub Matkę Bożą do wsi o wielowiekowej tradycji. Jeźdźcy w kapeluszach z szerokim rondem i tradycyjny traje Corto i kobiety w sukienkach flamenco eskortujące posąg docierają w końcu na Dziki Zachód wyglądając miasta dla kultu i celebracji. Dużo radości.
Zostałem zaproszony do jednego z domów braterstwa. Uderzyły mnie niesamowite kolory i niesamowita możliwość fotograficzna. Święto było w powietrzu, ale także mieszane uczucia co do mojej pasji, nie wpasowane do ram obrazu. Szybko rozejrzałem się dookoła i zobaczyłem moje zbawienie, schody prowadzące na balkon, odpowiedni punkt widokowy. Z wysokości tłum został przekształcony w piękne wzory przyjaźni i mody. To było piękne.
Znalezienie odpowiedniego punktu widzenia jest często kluczem do nowych zdjęć. Idąc do sedna: Gdybyś miał wybór kupując dwa nowe przybory by poprawić swoją fotografię, która dwa byś wybrał: nowy obiektyw, drabinki, lub ochraniacze na kolana?
Proste! Kup drabinki i ochraniacze.
Nic nie poprawi twoich fotografii szybciej ani nie sprawi, że będziesz wyglądać bardziej „kreatywne” od świeżego punktu widzenia. Nabieranie świeżego punktu widzenia jest raczej mechaniczne. Nie obejmuje czytania powieści Tołstoja lub głębokiej medytacji prowadzącej do mistycznych objawień. Polega ona na umieszczenie aparatu w jakimś wyjątkowym miejscu, które dadzą Ci nowe, oryginalne, przydatne lub ciekawe stanowisko. Żaden inny gadżet, który można nosić w torbie nie jest tak cenny.
Żadne inne techniki fotograficzne nie są tak zaniedbywane przez zdecydowaną większość fotografów produkujących zdjęcia. Cały trik po prostu sprowadza się do tego: bardziej polegaj na pracy nóg, mniej na photoshopie.
W innej sytuacji możesz po prostu usiąść. To, co zrobiłem dla Marszu Lonach Górali w Szkocji. Usiadłem w pierwszym rzędzie widzów i umieściłem aparat na ziemi. Patrząc w górę usunąłem bałagan w tle i zmieniłem ich tartany do dramatycznych kształtów.
Tak więc weź pod uwagę te wskazówki dla innych punktów widzenia-wysoko.
– Rozejrzyj się za wysoko położonym miejscem. Do zaskakującej liczby miejsc można się dostać: balkon, klatka schodowa, wieża, drzewo, weranda, lub (jeśli masz szczęście) wieżowiec. Im wyższy, tym bardziej interesująca scena. Zamieszanie staje się wzorami i chaos staje się interesujący. Więc rozejrzyj się dookoła. Nawet okno na podwórze jest wystarczające.
– Wykorzystaj wysokość. Nawet skromne drabinki mogą stanowić ogromną różnicę. Zwłaszcza jeśli jesteś w tłumie. Dostanie się kilka metrów ponad tłum może oznaczać uzyskanie ciekawych zdjęć. Znam fotografów prasowych, którzy mają lekkie drabiny aluminiowe w bagażniku ich samochodów przez cały czas. Swojego czasu znalazłem sklep i zakupiłem drabinkę na sesję. Wiele drabinek czai się w zakamarkach sklepów, dostępnych fotografom, którzy uprzejmie o nie pytają.
– Praktykuj ujęcia „Zdrowaś Maryjo”. Fotografowie prasowi od pokoleń polegają na „Zdrowaś Maryjo,” trzymając aparat ponad głowami, aby być nad tłumem. Nieraz podniesienie aparatu nad głowę może spowodować fajne ujęcie. Będziesz strzelał na wyczucie, kierując aparat najlepiej jak potrafisz, a następnie będziesz mógł przeglądać zdjęcia od razu na ekranie LCD. Kilka szybkich zmian i szybko uzyskasz kadr jaki chcesz. Trochę praktyki i z każdym zdjęciem będzie coraz lepiej.
– Wespnij się na wieżę. Wieże dają duże możliwości, zwłaszcza w średniowiecznych miastach Europy. Tak, wiem, że musisz pokonać wiele stopni aby dostać się na szczyt. Ale tam czeka Cię nagroda – bezcenny obraz. I będziesz miał swoją ckliwą historię o poświęceniu jakie musiałeś ponieść aby wykonać zdjęcie i zbierzesz należącą Ci się sympatię (jeśli zagrasz ją naprawdę dobrze).
Schodzenie nisko do tak zwanej żabiej perspektywy jest równie popularne. To był swojego rodzaju żart z ochraniaczami na kolana, ale znam fotografów, którzy to robią. Rozważ:
– Połóż aparat na ziemi. W praktyce możesz nauczyć się umieszczać aparat na ziemi, odchylić go trochę i strzelać. Albo spróbuj umieścić jakiś mały patyk lub kamień pod soczewką. Kiedy już dowiesz się gdzie go umieścić aby uzyskać odpowiedni kąt będziesz mógł fotografować z ukrycia.
– Noś mały statyw. Każdy nawet niewielki statyw załatwi sprawę i nie zajmuje dużo miejsca w torbie.
– Użyj obrotowego ekranu. Jeśli Twój aparat posiada ekran, który obraca się jesteś szczęściarzem. Możesz umieścić aparat w różnego rodzaju dziwnych miejscach i nadal widzieć co dzieje się w kadrze.
– Znajdź miejsce. Widzowie na paradach lub innego wydarzeniach często blokują widok. Możesz stanąć przed nimi, ale w ten sposób nie zyskasz nich sympatii! Możesz usiąść na ziemi przed tłumem i nikomu to nie będzie przeszkadzało. Powiedz żart lub dwa a może nawet zostaniesz mile powitany.
– Kup wyszukiwarkę kąta prostego. To narzędzie może być bardzo satysfakcjonujące. Większość producentów i niektórych innych dostawców wykonujących takie akcesoria, które będą pasować do Twojego obiektywu i pozwolą Ci spojrzeć w dół (pod kątem prostym), podczas gdy aparat jest skierowany na wprost. Jest to dobre rozwiązanie dla zdjęć makro małych kwiatów i grzybów. Ale może też być wykorzystywane do wielu innych rodzajów zdjęć. I także nie zajmuje dużo miejsca w torebce.
– Rozejrzyj się za kałużą. Zejdź nisko nad powierzchnią wody (np. kilka centymetrów) i będziesz mieć wspaniałe odbicia do fotografowania. Nawet niewielka kałuża, tylko centymetrów średnicy, to wystarczające. Sceny uliczne w nocy naprawdę zyskują życie przy tej technice.
– Wejdź pod fotografowany obiekt i spójrz w górę. Widok z dołu jest równie interesujący co z góry. Nie jest to regułą ale warto. Patrząc na wprost na europejskie katedry z wielością wzorów kamieniarskich to jeden przykład, ale położenie aparatu pod łóżko z kwiatów nabiera smaku i daje nowe możliwości.
Prawdziwą sztuką jest być otwartym na nowe pomysły. Wychodzenie z wizualnych kolein często możemy rozwiązać za pomocą własnych nóg.